Vanuit de grote woestijn (Outback) - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Adrie Rijsbergen - WaarBenJij.nu Vanuit de grote woestijn (Outback) - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Adrie Rijsbergen - WaarBenJij.nu

Vanuit de grote woestijn (Outback)

Door: Adrie

Blijf op de hoogte en volg Adrie

28 December 2006 | Australië, Alice Springs

Hoi Allemaal,

Hoop dat jullie de kerstdagen goed doorgekomen zijn. Eindelijk tijd om een wat langer berichtje te plaatsen.

De vakantie is inmiddels in de 3e week aangekomen, dus nog ruim een week genieten, en dan wacht weer het koude Nederland. Heel anders dan de 25-30 graden waar ik nu (in Alice Springs, midden in Australie) in zit !

Er is veel gebeurd, sinds mijn 1e mailtje, vanuit Sidney. De eerste week stond in het licht van de grote steden. Eerst Sidney, dan Canberra, en daarna Melbourne. Natuurlijk alle grote bezienswaardigheden gezien, maar na 1 week had ik toch wel de behoefte aan iets anders.

Gelukkig staat na Melbourne, de reis naar het binnenland op het programma. Via de “great ocean road” (prachtige stranden, mooie vergezichten, 18-20 graden, zon, voor Australishce begrippen koud, maar voor ons perfect) naar Grampians National park, Naar Adelaide (een van de “kleinere”steden).
In Adelaide gewisseld van Reisleider ( we hebben deze reis 3 reisleiders voor elk 10 dagen, toch anders dan 1 reisleider/ster voor de gehele periode).

Van Adelaide naar Flinders ranges, waar de 2e dag een flink onweer losbarst. Een prachtig schouwspel, dan uiteindelijk uitmond in veel regen, en uiteindelijk uitvallen van de electriciteit. De rest van de nacht zonder electriciteit gezeten, gelukkig was het inmiddels flink afgekoeld, wat het draaglijk maakte, want natuurlijk werkte ook de Airco niet….
Inmiddels worden we door de nieuwe reisleider de “regenmakers” genoemd , want we hebben al op verschillende dagen/nachteb regen gehad.
In Australie komt dat niet zo vaak voor.

Van Flinders Ranges naar Coober Perry, waar we onder de grond in een oude mijn hebben geslapen, het was …. Aarde donker.

Daarna stond een van de hoogtepunten op het programma, de grote rode steen in het centrum van Australie, Ayers Rock (of ULURU) genaamd. In de beurt liggen ook de Olga’s, waar we de 1e dag tussendoor zijn gelopen.
De 2e dag hebben we een rondje rond de rode steen gelopen (9,4 km). Ik heb de afgelopen weken inmiddels aardig wat afgewandeld….. dus wandelgroepje, Ik kan jullie op 27 januari nog makkelijk bijhouden….

In Uluru hebben we kerstavond gevierd, bij een zonnetje en 25 graden, toch heel anders dan bij 5 graden in Nederland. 1e kerstdag hadden we een jarige, en dat hebben we samen met het kerstmaaltijd gevierd met een “nederlandse”barbecue.
Een australische barbecue is toch anders dan een Nederlandse. Al het vlees wordt in een keer klaargemaakt door een persoon en dan zo snel mogelijk opgegeten, want het moet op, voor het donker wordt en de vliegen op het vuur afkomen. Dus ben je in een uurtje klaar. Het woordje gezellig kennen ze dan in Australie niet voor…
Dat geldt ook voor het eten. Het eten moet je aan de bar bestellen, zo ook het drinken. Is het eten klaar, wordt het nummer luid geroepen, en moet je het zelf halen. Waar we de “service charge” voor betalen, weten we dan ook niet..

Op 2e kerstdag hebben we Ayers Rock verlaten, en zijn we naar Kings Creek gereden. Daar de volgende dag een prachtige wandeling gemaakt. Met vergezichten als de Grand Canyon in Amerika (naar mij werd verteld). Foto’s kan ik herlaas niet plaatsen, dus dat moet wachten tot ik weer thuis ben…

Na Kings creek, dus eergisteren in Alice Spings aangekomen.
Gisteren de hoogtepunten bekeken, afgesloten met het zwembad, en s’avonds een mals kangaroe-biefstukje (heerlijk!).

Vanmiddag vliegen we naar Cairns, en staat de volgende dagen wat snorkelen en het tropisch oerwoud op het programma.

Zo, daar laat ik het even bij, hoop dat ik jullie in Nederland niet te jaloers heb gemaakt.
Vanaf hier alvast een gelukkig en mooi 2007 toegewenst.

Ben nog wel benieuwd hoe het feest bij Emmy was (helemaal niets meer van vernomen), en het etentje voor de verjaardag van Vader.

Doordat Ericsson mijn telefoon bonnement heeft omgezet, ben ik mobiel niet meer bereikbaar en door het tijdverschil heb ik nog niet kunnen bellen naar ons Vader en Moeder.

Groetjes
Adrie

• 28 December 2006 - 15:57

Joke :

Goh, Adrie wat heb jij weer veel gezien!! Geniet er nog 'n weekje van!! gr joke en piet!!

• 29 December 2006 - 18:19

Kees:

hoi broertje,
    heb geprobeerd een foto van Emmy en "trekpop" via GSm over te sturen. Helaas... geniet nog maar van je laatste vakantieweek. Happy Newyear!!